fredag 5. februar 2010

Fredag 5/2-10

S&P 500

        1 063,11

-3,11 %

Nasdaq

        1 732,99

-2,90 %

OSX Oil Service Sector

            191,11

-4,61 %

Brent Spot

               72,20

0,43 %

Shanghai Composite

        2 939,40

-1,87 %

Nikkei 225

     10 057,09

-2,89 %

VIX

               26,08

20,74 %

 

Som jeg skrev i går, så så jeg ikke helt det store incentivet for investorer å påta seg for mye eksponering i forkant av dagens – og månedens – viktigste makrotall. Arbeidsmarkedsrapporten som offentliggjøres kl 14:30 er ventet å vise at antall sysselsatte utenfor jordbrukssektoren steg med 15.000 personer i januar mot et fall på 85.000 personer i desember.

 

Under gårsdagens handelssession gikk det ’market rumours’ om at dagens nonfarm – rapport vil komme inn betydelig dårligere enn først estimert. Det er store sprik i analytikerenes estimater som varierer mellom -100k og +100k. Et viktig poeng å bemerke seg er at dagens rapport vil inneholde revideringer av tallene for helåret 2009, hvilket trolig vil en betydelig nedjustering av sysselsettingstallene fra i fjor.

En undersøkelse av amerikanske investorers tillit til markedet gjort igår viser at kun 29% av investorene er bullish til markedet, mens hele 43% har et negativt syn. Man må faktisk helt tilbake til starten av november for å finne lignende tillitstall.

Jeg forholder meg forholdsvis nøytral til markedet ettersom vi tross alt har brutt ut av en del viktige tekniske holdepunkter, dog ser jeg for meg at vi nå går inn i en konsolideringsfase hvor topper og bunner må defineres.

Jeg har vanskeligheter med å se for meg at vi går inn i en ny fase av markedskorreksjon fordi ser man helhetlig på makrodata er vi nå på vei ut av en ’recovery-fase’, og de aller fleste ledende indikatorer peker marginalt oppover.

Sitter man og trader med tennis-sokker og solbrem, og griner etter å kjøpe aksjer så ville jeg sett på følgende longs hvor de underliggende storyene er sterke:

YAR

LHC

MHG

GOGL

Trade forsiktig! God helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar